söndag 1 juni 2014

På promenad i Luleå


Nu har jag bott i Luleå i ganska så precis en månad. En månad som på många vis varit roligare och mer spännande än på mycket länge. Men det är också en månad när jag funderat och tänkt och pratat mycket om livet och de nyckfullheter som det lurar på. Men jag trivs, kan inte riktigt göra annat. Har fortfarande så himla mycket att göra för att känna att jag lever fullt ut, men jag är på väg, jag försöker, jag kämpar, för jag vill vill vill...

Igår tränade jag mitt första pass på gymmet jag startat, ett spinning-pass som var riktigt skoj och jag har träningsvärk idag, så det tog rejält på rygg, mage och ben. Så idag fick det bli en promenad när vädret visade sig från sin bästa sida - solsken och lite vind. Jag vet inte vad den här udden heter som jag gick runt, men den är fantastiskt spännande med en massa skyltar som berättar om vad som legat där förr i tiden (mest en massa varv av olika slag, men där finns också berättelser som residenset och dess park, om ett kallbadhus och även om en bilfärga som anslöt Bergnäset med Luleå stad innan Bergnäsbron byggdes på 1950-talet).
På en liten badstrand låg denna lilla bit av en båt. Fick lov att ta en bild och pinga min svägerska, för hon älskar pirater och brorsdottern med.

Njuter verkligen av att bo i en stad med så mycket vatten. Tänker mig att detta kommer bli min fri-zon i sommar när jag behöver få stänga av för en stund. Titta på folk, titta på vatten, det är faktiskt en av få saker jag kan roas av. Har inget tålamod till fiske och gillar inte att bada pga min dåliga självkänsla, men att sitta på dessa trädäck, det är så mysigt.

Men jag kände mig lite whitetrash i mina kläder, och ännu mer när min snart boende i Kiruna kompis C hörde av sig och undrade om jag ville luncha. Så himla perfekt att vi båda var ute och gick och nära stan. Så vi käkade lunch, shoppade lite och tog sen en promenad längs med södra hamnen. Så jag gick till stan och gick hem från stan, blev en rejäl promenad, så känner att jag verkligen kan njuta av min tv-kväll nu.

Jo ni, på TV ikväll startar säsong 2 av the Paradise, det får ni inte missa om ni sett säsong 1. Ska bli skoj, för har inte sett denna säsong innan. En annan tv-serie jag kikat på i helgen är den nya skräckserien baserad på en hel rad otäcka litterära karaktärer - Penny Dreadful. Den ska ni kika på om ni gillar allt från demoner till Draculas (osexiga) vampyrer, men även Frankenstein och Dorian Grey återses i denna. En varning dock, det är inte alltid det är så bra att äta samtidigt som en ser detta, för det har på de 3 avsnitt som finns varit en hel del magstarka scener.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...