söndag 3 augusti 2014

Apropå drömmar

Jag älskar ju fantasi. Är så glad att jag alltid kunnat hitta på berättelser själv och drömma mig bort till platser som finns, som jag vill till, aldrig någonsin kommer besöka eller som är påhittade. Jag älskar att läsa böcker som hjälper mig att ta mig med dit och jag älskar att se på film och på tv-serier som kan öppna upp nya världar och sätt att se på livet.


Ibland finns det böcker som pirrar extra mycket pga platsen de utspelar sig och att det är en kärlekshistoria. En sådan bok var Outlander/Främlingen skriven av Diana Gabaldon. Framförallt för att den utspelar sig i Skotska högländerna och till stora delar i en tid när fortfarande klan-tillhörigheten var det viktigaste du hade. Jag vet att ni är många som läst alla böckerna om Claire och Jamie, det har inte jag. Jag har bara läst den första och börjat på den andra, men det beror inte på att jag inte gillar dem, mest för att de är tegelstenar. Så jag tackar och tar emot nu när tv-kanalen Starz plockat upp bokserien och gör en tv-serie av den. Faktum är att jag alldeles nyss sett smygpremiären av första avsnittet och jaaaa, det här hoppas jag mycket på.


När den första bilden som visas är en landskapsbild på berg och sjöar, då är jag såld. Det är något som de flesta av er som känner mig vet - jag är ruskigt svag för Skottland och dess mytiska historia, men jag har faktiskt aldrig varit där. Eller jo, jag ljuger lite nu! Jag har ju faktiskt varit till Glasgow, men det är ju inte högländerna, med alla dess berg och sjöar och slott och ruiner. Jag vill dit!!!


Det här är trailern i varje fall på serien. Ska erkänna att jag inte är riktigt jättenöjd med Jamie hur han ser ut, men hans röst...åååh, den älskar jag! Men det kanske är bra att han inte ser ut som alla förväntar sig att han ska se ut (rött långt hår)! Vi kanske hade blivit förblindade av det...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...