onsdag 24 september 2014

Fönsterluckor

Hade en fullspäckad dag igår med andra ärenden än Kiruna. En slutbesiktning i Boden (begravningskapellet), lite rekning inför en offert som vi ska skicka till Bodens kommun och så två remisser, en i Svartöstaden och en i kyrkstan (de enda ställen jag "får" ta ärenden ifrån)!

I Gammelstaden (kyrkbyn), så handlade remissen delvis om tillverkning av nya fönsterluckor, så jag passade på att ta några bilder på fönsterluckor för att se vad som är en bra väg att gå, och vad som är en mindre bra väg att gå. Det är ibland stor skillnad mot kyrkostugor som står bredvid varandra. På vissa har de någon gång i tiden bytt ut fönstren mot nya, moderna fönster, medan de i grannstugan fått vara kvar och renoverats. Någon gång ska prata lite mer om detta med fönster och fönsterbyten - för i min värld finns det inget som heter underhållsfritt, trots att tillverkarna gärna vill sälja dem som det. Moderna fönster är säkerligen bra, men de kommer inte hålla för alltid och när det är dags att byta dem så blir det STORA ingrepp i byggnaden, tillskillnad då mot att renovera gamla fönster, sätta in extra bågar för att förhindra energiutsläpp och kunna ha samma fönster i 1, 2, 3, 4, 5... livstider. Förstå mig rätt nu, jag är byggnadsantikvarie och detta handlar framförallt om att vara försiktig med att byta ut träfönster i äldre hus.

Tillbaka till kyrkstan och kyrkluckor. Andra kyrkstugor är rejält eftersatta i sitt underhåll och en får vara glad om fönsterluckorna ens går att stänga. Så därför blir vi väldigt glada när ägarna hör av sig med bygglov och faktiskt har en ambition att rusta upp sin stuga på "rätt" vis. Men det handlar också då om att ha rätt referenser, som när då en stugägarna vill byta ut sina "felaktiga" luckor mot nya, mer "riktiga".

Låt oss titta på lite olika alternativ för nya luckor!


Fönsterluckor som sett sina bättre dagar, men som är byggda på ett vis som gör att rötskadade delar enkelt kan bytas ut och repareras/rustas upp, om ägarna skulle vilja.

En enklare version av fönsterluckor med "speglar", tycker det här lite rustika, chabby chic funkar, men de är inte de finaste och troligtvis inte heller särskilt gamla.

Dessa är fantastiskt fina, men också lite slitna och börja trilla isär.

Luckorna stängda för vintersäsongen. Lägg märke till de vitmålade beslagen/gångjärnen. Flera av stugorna i kyrkbyn har dessa svartfärgade, det är något vi avråder ifrån. This is the way to go!


 Detta är fönsterluckorna jag skulle vilja att människan som söker bygglov kommer titta på för att använda som referens till de nya luckorna. Om ni tittar på bilden under, så ser ni att dessa luckor på fönstren är mycket lika...

...MEN ändå inte! För detta är moderna fönster och väldigt moderna (tunga) luckor och passar inte alls i kyrkstan, tycker ni de ger samma känsla som ovanstående luckor?


Så det ska jag göra idag, försöka skriva ihop ett yttrande som förklarar skillnaden med fönsterlucka och fönsterlucka!!! Vansinnigt skoj, men ack så tidsödande!!! Det är ju inte sådant här jag ska göra egentligen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...