söndag 28 september 2014

Hosta, födelsedag och Salt Lake City

Det är söndag och jag sitter här hemma och försöker andas och ta det lugnt, men när jag har stress i kroppen så är det inte lätt när jag vet att jag har en tid att passa ikväll. Det är en så jäkla dum tid den här dansen. Hade den varit på eftermiddagen, tidigare på kvällen eller vilken annan dag som helst, så hade det funkat bra. Men nu är den klockan 20:00 en söndagskväll på en plats som det tar mig minst 40 min att åka till. Jag gillar inte alls det här och vet faktiskt inte vad jag ska göra, för jag vill så jäkla gärna kunna dansa!

Helgen har annars varit himlars bra och den började så fint i fredagskväll med att jag gjorde som jag skrev att jag skulle och köpte konsertbiljett till Ane Brun och resa till Salt Lake City. Jag och syrran åker till Amerika den 27 december och stannar tills den 10 januari. Ska bli så roligt och mysigt att få umgås med brorsan och hans familj. Samt att få upptäcka en ny stad. Jag har varit mycket i USA, men det finns så himlars mycket att se i USA också.

Igår var det vernissage på museet i stan. Utställningen heter Hosta - en sjuk historia och handlar om tuberkulosen som drabbade Norrbotten svårt för drygt 100 år sedan. Orsakerna till den snabba spridningen som gjorde att sjukdomen på vissa platser var den tredje största dödsorsaken, samt om vistelserna på sanatorierna och makalöst gripande människoöden.
Ingången till utställningen! På skyltarna längst till höger åker det textremsor skrivna på Svenska, Engelska, Finska och Nordsamiska som berättar om att det dagligen dör 3600 människor till följd av TBC. Fortfarande idag alltså...

På grund av fattigdom och trångboddhet så var många familjer extra hårt drabbade av TBC. Lägg där till att dessa människor bodde uppe i norr där de sov tätt tillsammans för att hålla värmen under vintern, och ni anar kanske varför sjukdomen drabbade dessa trakter extra illa!

En karta som visar på dödligheten i Norrbotten procentuellt. Den svarta biten längst ner är Pite-trakten, det blåa ovan Luleå, Älvsbyn och Boden bland annat.

Min kollega och utställningens/museets etnolog Sophie (som träffat och intervjuat flera människor med koppling till Norrbotten och/eller TBC) kikar in i ett s.k. sovskåp som många människor hade i sina hem för att spara på värmen!



I och med att jag jobbar i Norrbotten så blir Samerna och det Samiska arvet väldigt mycket mer aktuellt än vad det är i övriga delar av Sverige. Framförallt uppmärksammar jag och lär mig mer om samernas situation och förutsättningar än jag någonsin fått lära mig i skolan innan. Det är faktiskt pinsamt att vi inte vet och får lära oss mer om Samerna och Sápmi, Europas enda urbefolkning, och framförallt att vi inte får veta hur Svenska staten koloniserat Sápmi och på grund av egna vinstinressen (malm framförallt) svartmålat Samernas motstånd och strävan efter att få bestämma över sitt eget land. Tänk på det, hur mycket kan ni om Samerna egentligen i jämförelse med vad ni kan om låt oss säga Amerikanska ursprungsbefolkningen Indianerna?

Efter utställningen drog jag en liten shoppingrunda på stan. Var bland annat på jakt efter en jacka och hittade en som jag tror kommer bli riktigt bra på Intersport. Mötte efter stund upp med Sophie och vi gick bland annat och fikade och pratade en massa. Trivs himlars bra med henne. En sak som faktiskt skiljer mellan detta jobb och de jobb jag tidigare haft, är att det är måååååånga fler på detta museum som faktiskt är i min ålder. Flera av kollegorna har också liknande eller samma intressen som en själv, vilket gör att kafferasterna nästan alltid är jätteroliga där vi kan diskutera allt ifrån tv-serier, till politik, till historia och dans!

Vad som fick följa med hem. Jackan och lite andra kläder, äntligen Roy Fares Amerikanska bakbok (vet inte hur länge jag har dreglat över denna) och så hittade jag 12 Years a Slave billigt på Åhlens också!


Facetime'ade med en nybliven 3-åring igår också! Älskade brorsdotterns födelsedag!!! Så kul att se hur stor hon blir, men gör ont i fasterhjärtat samtidigt. Tiden går så fort. Ännu mer en orsak till varför jag längtar som en tok till december. Då får vi krama på en liten bebis också! Lite drygt en månad kvar nu...


På kvällen testade jag att göra min egen Gnocchi efter ett recept av han den Irländske kocken Donal Skehan. Det gick nog rätt bra tror jag. Men om jag skulle göra det igen, så skulle jag nog göra gnocchisarna lite mindre, men faktiskt blev det gott. Galet nog! Tomatsåsen gjorde jag själv också!
Som sagt, det är söndag, jag är för mycket uppe i varv. Så får se hur jag ska kunna lugna mig själv. Någon som har något tips??? 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...