torsdag 2 oktober 2014

Kränkande envishet

Alltså jag fattar inte er som är vita och tror ni har tolkningsföreträde att bestämma om att använda N***r-ordet är kränkande eller ej! Det har ni inte och tror ni ändå det, läs vad till exempel Kodjo Akolor skrev på Instagram för någon dag sedan eller lyssna på Timbuktus sommarprat. Eller varför inte läsa denna debattartikel som Nyamko Sabuni skriver i Aftonbladet.

Jag har heller ingen förståelse för er som säger att ni tycker det ska få stå kvar i Pippi-filmerna för att det är bra att ta diskussionen med era barn i efterhand. Ni vet att det finns svarta barn också, som kommer gå hem till sina föräldrar och fråga om de är N*****r. Det är hjärtskärande att ni inte kan tänka er in hur kränkande och respektlöst det här ordet är, att det ska bort ifrån vårt språkbruk för alltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...