lördag 8 november 2014

Tankar från ett kök på Sprängis i Luleå!

Jisses, klockan är två och det börjar redan mörkna utanför mitt fönster. Grått och lite smått eländigt idag, har nog fallit ett snökorn eller två! Jag har tvättdag, men framförallt tar jag det lugnt, lyssnar på ljudbok och bara är.

Jag sitter med Ellos framme och beställer kläder - träningskläder och danskläder. Men kommer nog slinka med lite annat också. Jag tar det försiktigt just nu, har börjat träna igen (jordens träningsvärk idag efter mitt första kettlebell pass igår) och känner att jag faktiskt kan planera för det, ta med mig träningskläder till jobbet och äta ordentligt så jag inte är hungrig när jag väl är där. Det känns bra, och jag hoppas att det ska hålla i sig.

Men ständigt tänker jag också att jag vill gå ner i vikt och det är svårt för mig just nu. Jag hoppas att det ska bli en bieffekt ändå, men mat är så svårt för mig, tycks alltid ha varit det. Jag vill äta frukost, men mår illa på morgonen (öh, nej, självklart är jag inte gravid eftersom ingen vill ha mig), så jag är glad om jag får i mig lite granna innan jag ska med bussen - som ett hårt bröd och ett glas vatten. Jag tar alltid med mig en smörgås till jobbet som jag äter vid förmiddagskaffet och jag klarar mig fint på det tills lunch. Jag käkar lunch, jag käkar sällan mellanmål, men äter en del frukt och så äter jag oftast middag. Jag har tappat mycket av rutinerna jag hade när jag viktväktade, men jag tvingar mig själv också att försöka äta nyttigt, trots att jag inte är sugen på egentligen något i dagsläget. Det är svårt att mana sig själv till att äta då. Jag är hungrig, men inte sugen på mat - det är svårt då!

I vilket fall så tycks det äntligen vara på gång att jag ska få hjälp med mina stressymptom - företagshälsan är inkopplad och chefen säger att det är beställt nu. Det märks att hon bryr sig om att jag ska må bra, är så väl medveten om att arbetssituationen för mig inte är optimal med ett STORT och VIKTIGT projekt som LKAB-projektet, samtidigt som jag är ensam byggnadsantikvarie på museet just nu med allt vad det innebär av andra små ärenden som stjäl min tid. I mina ögon är absolut tröttheten den största boven - jobbar intensivt i flera dagar, för att sedan bli helt handlingsförlamad och trött. Det är här jag hoppas att träningen ska hjälpa. Kämpar på!

Vad annars? Vill att snön ska komma så det blir lite ljusare. Skulle vilja ha en bil så jag kan få åka skidor när väl snön kommer. Svårt att släpa dem på bussen. Längtar som en galning till jul hemma i Falun, till nyår när vi åker till Amerika för att hälsa på. Ska kanske åka till Kiruna på yogahelg i början av december. Funderar förresten på att gå en yogakurs i vår, istället för spanska. Ska också ta tag i det och beställa resa och hotell till Stockholm i januari för konståknings EM. Kompis S säger att vi ska passa på att gå ut och dansa i Stockholm när jag kommer dit också. Låter fantastiskt! Och jag är "team Blake" i Downton Abbey (rörande vem Mary borde gifta sig med).


Vad gör ni idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...