torsdag 4 december 2014

Lucka 4) Dialogövning!

Dagens utmaning hos Anna Skriver under var en dialogövning.  Idag blir det en dialog som skulle kunna passa i ännu en av mina berättelser, men jag vet inte om jag egentligen löste utmaningen!


Skrivutmaning nr 4 var:


Skriv en dialog om ett missförstånd mellan tre personer. Försök att ge dem så specifika röster att du inte behöver skriva ut vem som säger vad. 


– Vad gör han här?
– Varför talade han med er?
– Är du bekant med honom?
– Inte direkt, men jag har träffat honom, på min resa till Durham, hans kusin var bekant med Lucys man. Det var inte mer än att de överraskade oss under en picknick och ville återgärda genom en middag. Jag vet att han är utom räckhåll för mig, men jag avslutade vänskapen där, i Durham.
– Men du vet väl vem han är?
– Borde jag det?
– Jo, jag tycker nog det. Men det låter som ett klokt beslut att avsluta vänskapen, du vill inte dra uppmärksamhet till dig, inte få några falska förhoppningar, inte med människor som han.
– Vad menar ni, han tycktes inte vara skandalös alls?
– Jag tvivlar inte på att Mr Hargreaves är en mycket trevlig och god ung man, hans familj har ett relativt ofläckat rykte, men han är högadlig. Han är en man som människor vet vem det är, som rykten sprids lätt om. Så jag ber dig att hålla dig borta från honom, inte låta dig luras med i något du inte kan ta dig ur.
– Vad menar ni med högadlig?
– Nästan kunglig, praktiskt taget.
– Ni får inte retas med mig, jag sa ju att vi inte var vänner.
– Men han är det. James Hargreaves är äldste son till hertigen av R******, hertiginnan är kusin med drottningen själv. Vi ser dem sällan, de rör sig inte i våra kretsar!
– Men varför är han här???
– Det kan jag inte svara på, och du vet inte heller?
– Nej!!!
– Var försiktigt vännen, en liten skandal stör inte honom, men skulle Mrs Hayden få reda på ett enstakaste litet rykte, så vet du vad som händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...