fredag 5 december 2014

Lucka 5) Skriv en dikt =/


Oj, det här är min akilleshäl. Kan inte dikt/lyrik, det var det jag var sämst på under Kreativt skrivande, det jag hade svårast att ta till mig på litteraturvetenskapen och när jag väl tyckte att jag fått ihop något bra någon gång, så fick jag aldrig någon bra respons. Nej, så jag slutade skriva dikter. Men ska väl se om jag får ihop något här… 10 år efter min senaste...

 


Skrivutmaningen från Annorna idag är:

 


Skriv en dikt som innehåller orden: snö, vansinne, hologram, runt och elakt.

 

 Vakna

 

Jag gräver runt min egen död
En redan sinande befolkning som straffas för sin egen dumhets skull
Utmanande ondskefullt
Men fegt
som vädjande skrönor kring nattens svarta snö
Ett gråtande vansinne som tar över
Som hotar och hatar mot dem som inget har
Skrytsamma och orättvisa
Hetsar likt skrockande fega kräk
Oron är ensamhet
Sorg skapar ett grävande hologram
Hos dem som ser växer viljan fram
att ta tillbaka
det

2 kommentarer:

  1. Underbar känsla. Du har verkligen kokat en fantastisk dikt på fem små ord (och lite potatis, och lite lök...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men faktiskt har jag glömt bort ett ord, måste ha redigerat om den vid något tillfälle men om du kikar så hittar du inte elakt där - gissar att det blev "fega kräk" istället för "elaka kräk"!

      Radera

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...