onsdag 14 januari 2015

Året som gått - 2014!

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Många saker: flyttade till Luleå – en stad jag aldrig hade varit i, likaså fått lära känna fantastiskt fina Kiruna som jag läst en hel del om, men heller aldrig varit i. Jag åkte till Norge för första gången på riktigt, hälsade i samma veva på min bästa kompis från au-pair tiden för första gången på hennes hemmaplan– ett kärt återseende. Dansa bugg har jag faktiskt gjort tidigare, men varit på socialdans hade jag inte innan detta året startade. Var på ”riktig” Halloween fest där jag klädde ut mig och ja, vad mer har gjort...säkert en hel massa!
Höll du några av dina nyårslöften?
Samma gamla som vanligt: läs minst 12 (eller 24) böcker (blev fler än så) och res utomlands minst 1 gång. Ger mig egentligen inga nyårslöften, men ser gärna nyår som en nystart!
Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Fina lilla brorsdottern A föddes ju i oktober. Sen har flera gamla bekanta, samt nya bekantskaper fått barn i år. Min nya kollega J blev mamma till en söt pojke i september, en annan kollega fick en flicka i december och en av mina bästa vänner från gymnasietiden (men som jag inte umgås med alls längre) fick sitt tredje barn i höstas. Har säkert glömt folk också, känns som om det varit baby-boom.
Dog någon som stod dig nära?

Nej, tack och lov.


Vilka länder besökte du?Norgeoch USA!

Är det något du saknar år 2014 som du vill ha år 2015?
Som vanligt så önskar jag, längtar jag efter och saknar kärlek. Skulle så gärna vilja slippa sova ensam, slippa sitta ensam på kvällarna och kika på samma tv-serier, så ja, hittar gärna kärleken nästa år!
Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas?
27 oktober, när Avery föddes.  
Vad är det bästa som hänt dig år 2014?
Nytt jobb som lett till att jag får uppleva och lära känna ännu en spännande del av Sverige (Norrbottens län) och nya übertrevliga människor, att jag börjat dansa bugg och sakta börjat testa på socialdansträsket.
Största misstaget?
Att jag aldrig lär mig att inte ta på mig för mycket, är livrädd för att bli sjuk av min stress, men jag hoppas att jag inte tagit tag i det försent.
Bästa köpet?
Mina resor – Norge- och USA-resan, men även buggkursen.
Vad spenderade du mest pengar på?
Hyra och böcker/film antagligen. =) Men även troligtvis resor – får ju flyga nu när jag ska någonstans.
Gjorde någonting dig riktigt glad?
Jaaaa, väldigt mycket. Nya jobbet, att flytten norrut även innebar att jag fått återuppta kontakten med en av mina Göteborgsvänner och lära känna henne mycket bättre. Att jag fått lära känna så många trevliga personer här i Luleå-trakten, både genom jobbet och dansen, flera som jag även kallar goda vänner nu. Att jag blev faster igen och att...!!!
Ord och uttryck från 2014…
”Jo”, samt att säga Lule, Skellefte etc. 
Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2014?
First Aid Kits ”Silver lining” och Veronica Maggio /Håkan Hellströms ”Hela huset” kommer att påminna mig om detta året, det tror jag alldeles säkert. Båda två såg jag på Popaganda festivalen i somras.
 

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Jag har varit mycket gladare, verkligen känt det i magen, så jag hoppas det håller i sig.
Vad önskar du att du gjort mer?
Tränat mera, trots att jag tränat mer än jag gjort på länge, och haft längre semester i somras.
Vad önskar du att du gjort mindre?
Stressat
Hur tillbringade du julen?
Hemma hos mamma och pappa med syrran och svågern.
Blev du kär i år?
Nej, tyvärr…
Favoritprogram på tv?
Downton Abbey, the Musketeers och På Spåret! Och kanske Outlander också, ev...
Bästa boken du läste i år?
Läst mycket bra i år, så svårt att välja ut en specifik bok, men triologin om De Utvalda (Tankeläsaren, Monstrets dotter och Hemligheternas rike) av Kristin Cashore var verkligen en helt fantastisk läsupplevelse, fantasy och helt galet starka kvinnoporträtt som en sällan haft förmånen att få läsa. Älskade dem. Sedan avslutade jag året med att läsa en makalöst vackert skriven roman som heter Nattens Cirkus skriven av Erin Morgenstern, tog lång tid att läsa på grund av att jag inte hade tid att läsa den, men när jag väl tog tag i det så var det sååååå svårt att lägga den ifrån sig. Läääääs den…
Största musikaliska upptäckten?

The Civil Wars. Det ironiska i att jag upptäckte dem samma dag som de meddelade på Facebook att de beslutade att lägga ner för gott.  Så snopet, men jisses vad bra de är!
Något du önskade dig och fick?
Vet inte, jo förvisso önskade jag min en riktig vinter och tittar jag ut nu så ÄR det en riktigt vinter, och det har det i princip varit sen november.
Något du önskade dig men inte fick?
Jo…
Årets bästa film?
Svår fråga, svårt att minnas vilka filmer jag såg 2014. Men kanske Förr eller senare exploderar jag...grät gjorde jag då som en tok när jag såg den första gången!
De bästa nya människorna du träffade?
Utan tvekan kollegorna Sophie och Jenny!
Hur skulle du beskriva din stil år 2014?
Uppgiven, på grund av känner mig tjockare än ever. Annars blir det mycket randigt! 
Vad fick dig att må bra?
Vetskapen om att jag utmanade mig själv och inte satt hemma och ältade. Att jag börjat träna, att jag dansar, att jag har framtidsplaner och drömmar!
Vem saknade du?
Mamma, pappa, syrran och brorsan med respektive, brorsbarnen och BA - vännerna.
Favoritmånad 2014?
Oj, vilken svår fråga. Juni kanske, när jag flyttade in i min lägenhet, åkte till Norge med syrran, var i Kiruna mycket. December var annars bra också, för jag var på yoga-helg i Kiruna och framförallt spenderade jag en vecka i Falun och åkte till Amerika.
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...