måndag 3 augusti 2015

En framtida möjlighet

En bok jag sett fram emot att läsa länge är Tredje principen, skriven av Anna Jakobsson Lund. Detta framförallt på grund av att jag och Anna nästan alltid kommenterade samma frågor på Bookworms unite - en Facebooksida, och inte bara att vi kommenterade samma sak, vi tycktes även gilla och rekommendera samma böcker. Att Anna själv höll på att skriva en egen dystopi-trilogi var något som dök upp efter ett tag, framförallt när jag beklagat mig över varför det inte fanns några riktigt punkiga feministiska dystopier utan kletiga triangeldraman, och hon skrev att hon hoppades att det var en sådan hon höll på att skriva. Sen dess har jag hängt med i både hennes (och de andra Annornas) blogg och facebook-sida, så har blivit otroligt nyfiken och haft kanske lite för stora förväntningar på denna bok.

Nu har jag då äntligen läst den och i mångt och mycket är den verkligen så bra som jag hade hoppats, men jag vill ha mer. Åh, vad jag vill veta mer om Leymah, Ava och Levi, deras bakgrund, deras liv, om den här världen de lever i. Berättelsen utspelar sig i en obestämd framtid där krig och sjukdomar utarmat och förstört världen, där systemet styr och förbjudit all form av religioner eller ideologier - som de anser var orsaken till varför världen föll samman. Likt Divergent-serien delas folk in i olika klasser beroende på vad de har en fallenhet och kunskap för och likt Hungergames är riket indelat i olika zoner. Världen känns trovärdig och det känns spännande att vi tillåts försöka lista ut vart karaktärerna befinner sig och att vi ständigt påminns om en tid före krigen. För skådeplatsen är ett landområde som tidigare var Europa och allt eftersom boken fortlöper så hamnar vi på de nordligaste, kallaste, snöigaste och mörkaste breddgraderna.

Det ska bli spännande att följa denna bokserie, att få lära sig mer om denna värld och få reda på vad det slutgiltiga målet med berättelsen kommer att vara. För en anar att huvudkaraktärerna kan vara något stort på spåren, men vad?! Och hur tusan ska de kunna utmana systemet med tanke på den övervakning som finns?! Men Anna, jag tror faktiskt att du vågar skriva längre scener, ibland tycker jag vi lämnar dem lite för snabbt. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...