fredag 4 september 2015

Höstlista

Tagen från http://ennui.se/ 

1. Vad är det bästa med hösten?
Att kylan kommer, de vackra höstfärgerna, att halka in i rutiner igen och möjligheten att testa nya saker för att allting börjar om. Höstpromenader i solsken. Vetskapen om att det nästan är ett helt år till jag behöver fylla år igen och mycket kan hända på detta år – vilket jag hoppas.

2. Vad kommer du äta i höst?
Svårt att planera, men kommer att äta mer hälsosamt, mot ett viktväktartänk igen. Dra ner på socker, men tillåta mig själv att äta onyttigt ibland. Jag kommer också att äta ännu mer vegetariskt, då jag mer och mer naturligt börjar välja och leta efter det.

3. Vad kommer du dricka i höst?
 Kaffe, Yogi the och vatten.

4. Vad kommer bli ditt mest använda plagg i höst?
Bra fråga – för tillfället längtar jag efter att få dra på mig tjocka tröjor, men även kjolar som sitter bra. 

5. Vad gör du om dagarna egentligen?
Jobbar som Bebyggelseantikvarie på Norrbottens museum, så varvar kontorsarbete med inventerings/fältarbete i Kiruna mestadels. Jobbar ofta så långa dagar att det inte brukar bli så mycket annat än att sen åka hem och laga mat, kanske springa eller dansa lite – beroende på dag – men mestadels så hänger jag framför teven och kikar på någon bra tv-serie.

6. Vad gjorde du vid den här tidpunkten för ett år sedan?
Då hade jag precis kommit hem från en weekend i Stockholm med bästa vännerna där vi bl.a var på Popaganda festivalen och fick se fantastiska First Aid Kit och proffsiga Veronica Maggio. 
Jag hade alldeles nyss börjat nybörjarkurs i bugg och älskade dansen från första stund, men ville bli bra snabbt. Sedan kämpade jag på med att vara ensam byggnads/bebyggelseantikvarie på museet då vi inte fick någon vikarie för min föräldralediga kollega. Vi var inte glada för det och oron började lägga sig.

7. Vad kommer du lyssna på?
Ljudböcker framförallt tänker jag. Eftersom jag sällan hittar ron att sätta mig ner och läsa böcker längre, så är jag så glad att jag börjat gilla ljudböcker – för då kan jag lyssna på berättelser medan jag gör annat, som att laga mat eller diska eller städa och plocka. Passar mig perfekt. Sedan kommer jag säkerligen fortsätta att lyssna på mycket dansvänlig musik, min dansspellista på spotify är definitivt den jag lyssnar mest på.

8. Vad läser du?
Böcker när jag hinner. Har sååååå många böcker i min bokhylla som jag vill läsa, får se när jag hinner. Till dess lyssnar jag som sagt på ljudböcker. Annars läser jag magasinen/tidningarna Skriva och Må Bättre.

9. Vad tittar du på?
För tillfället längtar jag mest efter Vem tror du att du är? som går på SVT på måndagar, annars har jag ju just upptäckt Modern Family, så brukar kika på det när jag hittar på det. Men längre fram i höst så startar ju sista säsongen av Downton Abbey som MÅSTE ses.

Likaså börjar det nya historia/byggnadsvårdsprogrammet Det sitter i väggarna som jag är otroligt nyfiken på.
Första gången som det verkligen är en byggnadsantikvarie – mitt jobb och utbildning – med som programledare. I övrigt har jag en hel bunt tv-serie tittande att ta igen: Penny Dreadful, Orphan Black, Witches of East End osv…

10. Vad var bäst med sommaren?
 Att jag hade min första ”riktiga” långa semester som detta år spenderades till största del i Dalarna med älskade syskon, föräldrar och framförallt den växande skaran syskonbarn. Är faster/moster till 3 underbara skruttungar.

11. Vad har du för höstplaner?
Just nu känns hösten riktigt välfylld och jag ser fram emot den. Vi kan ta det i tur och ordning:
  • Nästa helg är det dags för min första Ö-viks mara: dans både fredag och lördag (till mkt bra band) som startar kl 19:00 på kvällen och håller på till minst 03:00 på natten. Hur jag ska orka vet jag inte, men längtar som tusan gör jag. Så mycket roligt folk ska ner, jag samåker med vad som verkar vara ett gäng riktigt trevliga människor och sen ska det bli roligt att se vad för folk som kommer dit, nytt folk att dansa med, vad Örnsköldsvik är för en stad osv.
  • Vecka 39 blir nästa tripp upp till Kiruna – då det förhoppningsvis kommer hända en massa spännande saker, men mer om detta framöver.
  • Sista veckan i september/ första veckan i oktober bär det av ner till Vänerns strand och Mariestad för Byggnadsvårdskonvent där jag bl.a. ska hålla ett kort föredrag om Kiruna dokumentationen. I övrigt ser jag fram emot att få träffa gamla kollegor och trevliga timmermän och få åka tillbaka till min forna hemregion Västergötland (har ju bott i Skara). En bunt intressanta föredrag ska jag också hinna med.
  • Och när jag ändå är där nere så passar jag på att stanna kvar över helgen och åker en timme norrut till Örebro för några dagar av mostermys med SkruttMeja. Ja, ska förstås bli himlars kul att träffa hennes föräldrar också =) Och Örebro är alltid trevligt.
  • I början av november far jag återigen söderut och då går planet till Göteborg för en intensiv helg med vännerna och konserter. Först ska jag och kompis Signe på Emil Jensen (som jag egentligen inte har så stor koll på, men passar på att hänga med eftersom jag ska bo hos Signe) på fredagen, men största anledningen till att jag åker ner är Gavin Degraw konserten på lördagen. Första gången jag ska få se honom och det är en akustisk turné. I övrigt ska jag försöka att hinna träffa så många vänner som möjligt, samt få min Göteborgsdos, för nu var det länge sedan jag var i mitt älskade Göteborg (där jag ju också har bott).

Mer allmänt blir det förhoppningsvis mycket dans – finns då en hel del danskvällar att gå på, plus att jag har kursen och citydansen också. Jag har funderingar på att åka på en weekend någonstans – lutade åt Edinburgh ett tag, men vi får se. En långhelg i november kommer också syrran, Meja och mamma upp en sväng och hälsar på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fullspäckad helg i bergslagen

Det var planerat sedan länge att jag skulle åka hem till Dalarna den förra helgen. Tanken var från början att jag skulle ha mina semestervec...